Mistä peräpukamat (hemorroidit) johtuvat?

Meillä kaikilla on jo syntyessämme peräpukamia – pieniä, veren täyttämiä tyynykkeitä peräaukon sisällä tai ympärillä. Nämä tyynykkeet auttavat säätelemään ulosteenpidätyskykyä painumalla kokoon ulostamisen aikana ja laajenemalla peräaukon sulkeutumisen yhteydessä.

Mutta jos nämä tyynykkeet kerran ovat normaali osa ihmisen anatomiaa, mikä tekee peräpukamista ongelmallisia? Peräpukamat eli hemorroidit muuttuvat sairaudeksi vasta, kun tyynykkeitä ympäröivä kudos menettää elastisuutensa ja peräpukamat työntyvät esiin tai kun johonkin tyynykkeistä muodostuu verihyytymä (veritulppa, tromboosi). Peräpukamien syy jää usein tuntemattomaksi, mutta lisääntyneen peräsuoleen kohdistuvan paineen uskotaan olevan yksi osatekijä.

Ikääntymisellä ja ummetuksella on luonnollisesti osuutta tämän sairauden puhkeamiseen. Myös stressillä ja peräpukamilla saattaa olla keskinäinen yhteys, sillä stressin ajatellaan laukaisevan pukamien pahenemisvaiheita. Terveelliset elämäntavatvoivat auttaa peräpukamien ehkäisyssä, mutta toisinaan tarvitaan hoitoa.1,2

Peräpukamien synnyn syistä ja ehkäisystä on monia teorioita, joista jotkin ovat varteenotettavampia kuin toiset:

Ummetus ja peräpukamat

Kroonisen ummetuksen seurauksena syntyvät kovat ulosteet ja ulostamisen yhteydessä tapahtuva ponnistelu saattavat johtaa siihen, että peräaukon pukamat alkavat pullistella tai turvota. Jos peräpukamasi ovat pahenemisvaiheessa, on tärkeää mennä vessaan heti, kun tunnet ulostamisen tarvetta, koska ulostamisen lykkääminen vain pahentaa ummetusta.3,4

Ruokavalio ja peräpukamat

Vähäinen kuidun saanti ja peräpukamat kulkevat käsi kädessä, sillä vähäkuituinen ruokavalio on yksi ummetuksen yleisimmistä syistä. Runsaasti täysjyvätuotteita, hedelmiä ja kasviksia sisältävä kuitupitoinen ravinto taas on yksi parhaista peräpukamien ehkäisykeinoista. Vältä vähäkuituisia elintarvikkeita, kuten juustoa, pikaruokaa, sipsejä, jäätelöä ja teollisesti valmistettuja ruokia. On myös tärkeää juoda paljon vettä ulosteiden pehmentämiseksi, jotta vessakäynnillä ei tarvitsisi ponnistella.5,6

Voimakkaasti maustettu ruoka ja peräpukamat

On yleinen uskomus, että tulisen ruoan ja peräpukamien välillä olisi yhteys. Tutkimuksissa ei kuitenkaan ole löydetty näyttöä sille, että mausteinen ruoka laukaisisi peräpukamaoireita. Peräaukon haavaumien eli pienten peräaukon repeämien kohdalla asia saattaa kuitenkin olla toisin. Yhdessä tutkimuksessa osoitettiin, että tulisen chilipaprikan syöminen viikon ajan pahensi peräaukon haavaumaoireita ja aiheutti poltetta.7,8

Pitkä istuminen ja peräpukamat

Jos työskentelet pitkään seisten tai istuen, painovoima painaa peräpukamia alaspäin ärsytystä aiheuttaen. Jos joudut istumaan toimistotuolissa suurimman osan päivästä, voit vähentää peräpukamien saamisen riskiä pitämällä lyhyitä taukoja, jolloin esimerkiksi kävelet ympäri toimistoa tai venyttelet, jotta saat veren kiertämään kehossasi.

Ylipaino ja peräpukamat

Peräpukamat ovat hyvin yleisiä ylipainoisilla ja sairaalloisen ylipainoisilla ihmisillä.  Tämä johtuu siitä, että liikapaino suurentaa peräaukkoon kohdistuvaa painetta ja supistaa peräaukon seudun verisuonia ja laskimoita. Lisäksi lihavuus on usein seurausta huonosta, liian vähän kuitua sisältävästä ruokavaliosta, joka myös altistaa peräpukamille.9

Liikunta ja peräpukamat

Ihmisillä, jotka eivät kävele säännöllisesti, on suurempi riski saada peräpukamia. Liikunta sen sijaan voi ehkäistä peräpukamia, sillä se parantaa verenkiertoa ja lihasvoimaa sekä edistää suolen säännöllistä toimintaa. Jos sinulla on peräpukamia, hyviä valintoja ovat vaikkapa uinti, kävely, jooga ja lantionpohjan lihasten harjoitukset, mutta kannattaa ehkä välttää oireita mahdollisesti pahentavia liikuntamuotoja, kuten ratsastusta, pyöräilyä tai painonnostoa.10

Raskaus ja peräpukamat

Monille naisille ilmaantuu peräpukamia raskauden aikana tai sen jälkeen. Tämä voi johtua osittain hormoneista ja osittain siitä, että vauva aiheuttaa painetta lantion seudun verisuonille. Synnytyksen aikainen ponnistelu voi myös aiheuttaa peräpukamia, mutta yleensä nämä oireet paranevat lapsen syntymän jälkeen.11,12

Peräpukamien hoito

Muutaman pienen elämäntapamuutoksen myötä peräpukamat häviävät usein itsestään. Mutta jos ruokavalion muutos ja säännöllinen liikunta eivät auta, saatavana on itsehoitolääkkeitä, jotka vähentävät ärsyttäviä peräpukamaoireita nopeasti. Yleensä itsehoitoon kuuluvat voide, peräpuikot tai nämä molemmat yhdessä.


Tutustu myös näihin tuotteisiin

Viittaukset

  1. Abramowitz L. The Diagnosis and Management of Haemorrhoidal Disease from a Global Perspective. Aliment Pharmacol Ther. May 2010;31(1):1-58.
  2. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hemorrhoids/symptoms-causes/syc-20360268#:~:text=Hemorrhoids%20can%20develop%20from%20increased,Having%20chronic%20diarrhea%20or%20constipation 2020-10-29
  3. https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/self-help-steps-to-get-through-hemorrhoid-flare-ups 2020-10-29
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK279466/ 2020-10-29
  5. https://www.healthyhorns.utexas.edu/HT/HT_hemorrhoids.html 2020-10-30
  6. https://iuhealth.org/thrive/5-top-hemorrhoids-myths-and-the-truth-about-treatment 2020-10-30
  7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16708161/ 2020-10-30
  8. https://www.uchicagomedicine.org/forefront/health-and-wellness-articles/spicy-foods-healthy-or-dangerous#:~:text=Spicy%20foods%20don’t%20cause%20hemorrhoids%2C%20but%20they%20may%20irritate,of%20red%20hot%20chili%20powder. 2020-10-30
  9. https://lacolon.com/article/can-prolonged-sitting-cause-hemorrhoids#:~:text=Hemorrhoids%20become%20enlarged%20due%20to,the%20veins%20downward%2C%20causing%20irritation. 2020-10-29
  10. https://www.carepointhealth.org/relationship-hemorrhoids-obesity/#:~:text=Hemorrhoids%20are%20highly%20common%20in,the%20risk%20for%20developing%20hemorrhoids. 2020-10-30
  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4192796/ 2020-10-30
  12. https://www.bupa.co.uk/health-information/digestive-gut-health/haemorrhoids 2020-10-29