Peräaukon vaivojen ehkäiseminen

Peräpukamat ovat peräaukon seudun vaivoista yleisin lääkäriin hakeutumisen syy. Vaikka ne ovat harmillisen yleisiä, hyvä uutinen on kuitenkin se, että niitä voidaan usein ehkäistä muutamilla elämäntavan muutoksilla.1

Jos sinulle on tullut tukalia peräpukamaoireita tai peräaukon haavaumien oireita, niiden syy on todennäköisesti kovien ulosteiden aiheuttama ponnistelu vessakäynnin yhteydessä. Ainoa tutkimuksissa toteen näytetty peräpukamia ehkäisevä keino on pitää vatsan toiminta säännöllisenä juomalla paljon vettä ja syömällä runsaskuituista ruokaa, kuten täysjyvätuotteita, hedelmiä ja vihanneksia. Tutkimusten mukaan 30–40 grammaa kuitua päivässä estää peräaukon seudun vaivoja. Puhuttaessa perapukamista onkin siis aina muistettava kuidun tärkeys ruoansulatuksessa.2,3

Mitä tutkimukset kertovat

Älä tupakoi – tai jos tupakoit, lopeta! Tupakointi voi johtaa pitkäaikaisiin sairauksiin ja toimintakyvyttömyyteen sekä ennenaikaiseen kuolemaan.

Liiku aktiivisesti. Liikuntaa ei ole tarkoitettu vain urheilijoille, vaan se on tarpeen meille kaikille. Liikunta stimuloi järjestelmiä, jotka ylläpitävät tuki- ja liikuntaelimistöämme ja muita elimiämme, ja pitää kehomme nuorempana.

Syö terveellisesti. Täysjyvätuotteet, hedelmät ja kasvikset sisältävät runsaasti kuitua ja muita hyödyllisiä ravintoaineita, ja ruokavaliomme tulisikin koostua pääosin niistä. Vähennä punaisen lihan ja eläinrasvojen saantia, koska niiden liiallinen osuus ruokavaliossa voi edistää sairauksien syntyä.

Nauti alkoholia kohtuudella. Alkoholi voi vahingoittaa terveyttä ja lisätä vammautumisriskiä, joten älä nauti enempää kuin 1–2 lasillista alkoholipitoista juomaa päivässä.

Peräaukon voinnista huolehtiminen

Liikunnan ja terveellisen ruokavalion lisäksi on tärkeää huolehtia suolen säännöllisestä toiminnasta, hyvistä vessatottumuksista ja peräaukon seudun hygieniasta. Näiden sujuminen auttaa välttämään peräaukon vaivoja, kuten peräpukamia ja haavaumia. Paras alusvaatemateriaali on värjäämätön puuvilla. Vältä peräaukon seutua ärsyttäviä vaatteita, kuten stringejä ja kiristäviä housuja.7

Vessatottumukset

Peräaukon vaivojen ennaltaehkäisyn perushoitoa on mennä vessaan viivyttelemättä silloin, kun tunnet ulostamistarvetta. Yritä välttää sitä, että peräaukon lihakset pääsisivät ulostaessasi venymään, äläkä viivy vessassa muutamaa minuuttia pitempään. Älä hankaa peräaukkoa voimakkaasti vessapaperilla, koska se saattaa ärsyttää ihoa ja aiheuttaa hiertymiä. Jos sinulla jo on kutiseva tai kipeä peräaukko, puhdista se ulostamisen jälkeen painelemalla aluetta varovasti märällä rievulla – älä siis käytä vessapaperia.8

Ennaltaehkäisevä hygienia

Ehkäisevään hoitoon kuuluu myös peräaukon seudun pesu päivittäin vedellä tai saippuattomalla pesuaineella. Älä käytä saippuaa, sillä se kuivattaa peräaukkoa ympäröivää ihoa ja saattaa aiheuttaa kutinaa. Älä käytä muita kuin nimenomaan peräpukamien hoitoon tarkoitettuja kosteuspyyhkeitä, koska muiden kosteuspyyhkeiden kemikaalit voivat laukaista kutinan tai ärsytyksen tai pahentaa sitä. Toinen peräaukon vaivoja lievittävä, suositeltava hoitokeino on istumakylvyt.9,10

Peräaukon vaivat häviävät usein itsestään, siis ilman hoitoa, mutta jos ne eivät häviä ja oireet huolestuttavat sinua, hakeudu rohkeasti lääkäriin. Voit myös kokeilla ilman reseptiä saatavaa itsehoitovalmistetta, joka on tarkoitettu peräaukon kutinan ja kivun nopeaan lievitykseen.11

Tutustu myös näihin tuotteisiin

Viittaukset

  1. The Diagnosis and Management of Haemorrhoidal Disease from a Global Perspective. Abramowitz, Laurent. Alimentary Pharmacology & Therapeutics. Volume 31, Supplement 1, May 2010
  2. The Diagnosis and Management of Haemorrhoidal Disease from a Global Perspective. Abramowitz, Laurent. Alimentary Pharmacology & Therapeutics. Volume 31, Supplement 1, May 2010
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5101094/ 2020-10-25
  4. http://www.kznhealth.gov.za/healthyliving.pdf 2020-10-25
  5. http://www.kznhealth.gov.za/healthyliving.pdf 2020-10-25
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5101094/ 2020-10-25
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5101094/ 2020-10-25
  8. https://www.healthdirect.gov.au/anal-care 2020-10-25
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5101094/ 2020-10-25
  10. https://www.healthdirect.gov.au/anal-care 2020-10-25
  11. https://www.healthdirect.gov.au/anal-care 2020-10-25